– Det här är den största förändringen inom Formel 1 på 20 år, säger Peter van Maren på McLaren.
Motorsporten har hållit sig kallsinnig till många av de förbättringar som elektroniken bidragit med i vanliga bilar. Avhållsamheten beror på att man vill behålla riskmomenten och därmed spänningen. Och den nya ”turboknappen” är inget avsteg från den principen.
– Turboknappen ger förarna ungefär 10 procent extra kraft under fem till tio sekunder per varv. Kraften kan till exempel användas vid omkörning.
I reglerna kring Kers, Kinetic Energy Recovery System, sägs ingenting om hur tekniken ska utformas. Det är fritt fram att använda svänghjul, batterier eller superkondensatorer för att lagra energin och kraften kan stoppas in direkt på hjulen eller via drivlinan.
Däremot är det maximala kraftuttaget begränsat till 60 kW eller 80 hästkrafter vilket motsvarar ungefär 10 procent av motorstyrkan som får tas ut under maximalt en tiondel av varvet.
De exakta detaljerna i Freescales och McLarens syetm är inte klara men det blir en elektrisk lösning.
– Vikten och aerodynamiken är allt i F1 så vi kommer att använda batterier eller superkondensatorer för att lagra energin. Kraften kommer att tillföras direkt på vevaxeln av en elektrisk motor, säger Jurgen Weyer på Freescale.
För att allt ska följa reglerna kommer hela systemet att övervakas av en rad sensorer. Bland annat ska man mäta vridmomentet på vevaxeln.