Förändringen har inneburit att Owe Westerberg slutat på företaget efter nio år på vd-stolen. Istället har hans arbetskamrat sedan 22 år, Janne Dahlén, fått en större roll och kan numera titulera sig General Manager.
FAKTA: Arrow Sweden 2008 Säljkontor: Stockholm, Göteborg och Skellefteå Lager: Spånga och Laxå Antal anställda: 79 |
Totalansvaret för den svenska verksamheten har däremot flyttats ut till Arrow Nordic och dess finske vd Reino Suonsilta. Arrow Sweden är störst av de fem bolag som sorterar under Arrow Nordic. De övriga är Arrow Denmark, Arrow Norway, Arrow Finland och Arrow Baltic.
Omorganisationen är en följd av lågkonjunkturen och ett försök att effektivisera verksamheten i Norden. Arrow Sweden, som är den klart största distributören i Sverige, gjorde ett förhållandevis bra fjolår (se Komponenttoppen sid XX) men har tappat rejält under våren.
– Idag är nedgången på runt 30 procent överlag om man tittar på Dmass siffror. Vi ligger också på den nivån. Vi har däremot inte tappat marknadsandelar och det är viktigt att se till att inte göra, säger Janne Dahlén.
Distributörsorganisationen Dmass rapporterar kvartalsvis om de största komponentdistributörernas försäljning av halvledare i Europa.
Således kan man förstå Arrows behov av att försöka rida ur lågkonjunkturen med effektivisering.
– Just nu tittar vi på alla processer som kan göra verksamheten mer kostnadseffektiv. Vi ifrågasätter vad vi gör. Det kan exempelvis vara hur vi hanterar produkter, om det ska ske manuellt eller inte.
– Däremot ligger vår strategi fast. Vi satsar fortsatt på tekniskt djup och bredd i form av logistik. Och säljorganisationen under mig är precis lika som tidigare. Kunderna märker ingen skillnad jämfört med före omorganisationen, förtydligar Janne Dahlén.
Janne Dahlén har själv lång erfarenhet av distributionsverksamhet. Redan 1987 tog han över företaget Deltron tillsammans med Owe Westerberg. Deltron gick sedermera in i Jakob Hatteland, som i sin tur köptes av Arrow för tio år sedan.
– Jag kommer från Deltron, så småbolagskänslan sitter i generna. Våra kunder är lokala. Det gör att vi även som stor distributör måste ha all försäljning och teknisk support på lokal nivå, säger Janne Dahlén.