– I elbilar tycker biltillverkarna oftast att strömbrytarna är nödvändiga. Där är det extra viktigt att bryta strömmen så snabbt och säkert som möjligt från de mycket kraftiga batterierna till bilens elmotor och andra delar som kan skadas vid en krock och orsaka brand, säger Jan Carlson, vd på Autoliv.
I veckan blev det också officiellt att Autoliv ingått ett licens- och samarbetsavtal med radarutvecklingsföretaget Astyx Communications & Sensors. Överenskommelsen innebär att Autoliv får ensamrätt till det tyska företagets senaste bilradar som arbetar på 77 GHz.
Den nya radartekniken är tänkt att användas för lite längre distanser än Autolivs egna system på 24 GHz. Bland annat kan den användas i nödbromssystem som självständigt bromsar fordonet när en olycka är nära förestående, i system som varnar föraren i händelse av att fordonet närmar sig ett annat fordon på ett sätt som kan leda till en olycka eller för att automatiskt hålla ett konstant avstånd till framförvarande fordon när bilens farthållare är inkopplad.
Ytterligare en fjäder i det svensk-amerikanska säkerhetsföretagets hatt är BMW:s senaste aktiva kamerasystem som just nu premiärvisas i Frankfurt och som Autoliv haft systemansvar för. Systemet – bestående av en kamera innanför vindrutan – läser av trafikskyltar och vägmarkeringar, och registrerar vad som är framför fordonet. Det varna exempelvis för kollisionsrisker eller om bilen håller på att oavsiktligt byta fil. Likaså kan det se till att helljuset slår om till halvljus vid möten samt läsa trafikskyltar för att hjälpa föraren att hålla rätt hastighet och iaktta omkörningsförbud.
BMW, och även andra biltillverkare, planerar att erbjuda det nya kamerasystemet på flera av sina bilmodeller med start under nästa år och året därpå.