För att slippa åka ut och ta reda på status hos en apparat blir det allt vanligare att den kopplas upp till Internet. I många fall sker det via mobilnätet. Ericssons vd Hans Vestberg brukar prata om att det kommer att finnas 50 miljarder uppkopplade apparater år 2020.
Om det här ska bli verklighet måste tekniken bli enklare att använda och det är här som Kombridge kommer in. Företaget, som startades för ett knappt år sedan av fyra personer från Volvobolaget Wireless Car, vill sänka tröskeln med sin molnbaserade M2M-tjänst.
- Den som vill prova kan börja med så lite som en apparat, säger Patrik Boccara som är vd på Kombridge.
Företaget erbjuder sig att ta hand om allt det tekniska, inklusive modem och sim-kort. För det senare samarbetar Kombridge med Telenor och andra operatörer medan hårdvaran kan komma från i princip vilken leverantör som helst.
När modemen är installerade och driftsatta kan kunden se status, antalet driftstimmer eller någon annan relevant information i ett webbaserat gränssnitt. Det finns också möjlighet att fjärrstyra apparater. För den som inte är på kontoret finns en speciell app till smartmobilen.
För detta betalar kunden en fast månadskostnad. Beroende på hur komplicerad informationsbehandlingen är kan det tillkomma en startkostnad för att konfigurera plattformen.
- Trots att platformen inte är helt klar än levererar vi redan tjänsten till ett par kunder, säger Patrik Boccara.
De 2,5 miljoner som företaget nu tagit in kommer från Chalmers Innovation Seed Fund, företagets fyra grundare och privata investerare.