JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Priset på mobilsamtal fortsätter falla
Priserna på mobilsamtal fortsätter nedåt men de dolda avgifterna tycks vara här för att stanna. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i rapporten ”Prisutvecklingen på mobiltelefoni och bredband”.
För en genomsnittsanvändare minskade priset för det billigaste erbjudandet på mobilsamtal med 15 procent mellan första kvartalet 2011 och första kvartalet 2012. På sju år har priset minskat med 65 procent. Jämfört med de övriga länderna i Norden har Sverige högre priser för medelanvändare (100 samtal och 140 sms per månad), men lägre priser för användare som ringer och sms:ar mycket (900 samtal och 350 sms per månad).

Men de dolda kostnaderna gör det svårt för användarna att jämföra olika erbjudanden. Tidigare var det inte ovanligt med debitering av mobilsamtal varje sekund eller var tionde sekund. Nu är det minutdebitering som gäller. Det betyder att ett samtal som varar i 1,01 minuter debiteras som 2 minuter. Öppningsavgifterna för samtal har stabiliserats de senaste åren, men jämfört med 2005 har de ökat med i genomsnitt 40 procent.

Priset på mobilt bredband till datorer sjönk med 47 procent mellan första kvartalet 2011 och första kvartalet 2012, och med 58 procent jämfört med första kvartalet 2009.

Ett problem är att det finns stora skillnader mellan de överföringshastigheter som telebolagen marknadsför och de hastigheter som konsumenten verkligen får. PTS anser att telebolagen bör ange hastigheterna på ett sätt som bättre speglar vad konsumenten kan förvänta sig i stället för den så kallade ”upp till”-hastigheten. Det gäller både mobilt och fast bredband.

Priset på det billigaste rikstäckande erbjudandet om fast bredband på minst 2 Mbit/s har varit i princip oförändrat mellan första kvartalet 2011 och första kvartalet 2012. På sju år har priset minskat med 38 procent. Det billigaste rikstäckande abonnemanget på 100 Mbit/s ökade med 26 procent mellan första kvartalet 2011 och första kvartalet 2012.

PTS anser att telebolagen måste bli bättre på att förklara för konsumenterna vad de verkligen får när de köper en tjänst. Myndigheten jobbar därför på nya regler där kraven blir högre på telebolagen att tydligt visa vad som ingår i en tjänst, men även om det finns geografiska begränsningar för hur en tjänst fungerar. De nya reglerna beräknas träda i kraft under 2013.

Hela rapporten ”Prisutvecklingen på mobiltelefoni och bredband” finns här (länk).
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)