JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Oväntad allians på bränsleceller

Oväntad allians på bränsleceller

Alla globala biltillverkare spurtar för att komma först med bränslecellsbilar. Nu har Ford, Daimler, Nissan och Renault formerat en allians för att bli först med en masstillverkad, prisvärd bränslecellsbil. Redan 2017 ska den gå att köpa.
I går blev det klart att de två stora biltillverkarna Ford och Daimler, som länge samarbetat om bränsleceller för bilar, slår sina påsar ihop med Renault och Nissan, som också har ett gemensamt utvecklingssamarbete. '

Nissans testbil heter Nissan Terra. Den har tagit en elektrisk drivlina från laddbara Nissan Leaf, utseende från Nissan Juke och ett bränslecellssystem från Nissans och Renaults utvecklingsavdelning.

Ford och Daimler har samarbetat  sedan 2008 i det gemensamma kanadensiska bolaget Automotive Fuel Cell Cooperation.

Ford har sin hemvist i USA, Daimler i Tyskland, Nissan i Japan och Renault i Frankrike.

Nissan och Renault har samma ägare och i den nya alliansen med Ford och Daimler är det Nissan som skyltar med sitt namn.

På presskonferensen i Tyskland i går sa Daimlers forskningschef Thomas Weber att man tillsammans kommer att få upp tillverkningsvolymen på bränslecellerna och därmed också få ned priset. Man siktar på en produktionsvolym av 100 000 bilar.

Den nya alliansen ska ta fram en gemensam bränslecellsstack och ett gemensamt bränslecellssystem men bygga sina egna bilar och marknadsföra under sina egna varumärken.

Redan 2017 ska de nya bränslecellsbilarna vara redo för marknaden, enligt företagens gemensamma pressmeddelande. Och man kommer enligt Thomas Weber att "jobba dygnet runt" för att klara den ambitiösa tidsplanen.

I förra veckan gjorde tyska BMW och japanska Toyota ett motsvarande drag och deklarerade att man ska samarbeta om bränslecellsutvecklingen. Tidsplanen är att ha bränslecellsbilar på marknaden runt 2020.

De båda sydkoreanska biltillverkarna Huyundai och Kia har också ett samarbete med den mest optimistiska tidsplanen av alla – redan 2015 enligt tidigare uppgifter.

Bränslecellsbilar är en riktig långbänk och få tror att den annonserade tidsplanen, att lansera bränslecellsbilar till överkomliga priser redan till 2017, är realistisk, inte  ens inom detta decennium.

De miljövänliga bränslecellerna, som omvandlar väte och syre till elektricitet, ska ersätta de mindre  miljövänliga förbränningsmotorerna i hybridbilar.  

Batterierna i elbilar har sina begränsningar. Därför satsar nu biltillverkare över hela världen på elhybrider, elbilar med någon form av räckviddsförlängare.  

I dag är det bensin, diesel och etanolmotorer som tar vid när batteriet är slut. I morgon kan det vara bränsleceller som laddar batterierna och ger bilen obegränsad räckvidd.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)