JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Därför är Teslas batterier billigare

Därför är Teslas batterier billigare

Tesla Motors grundare Elon Musk har hamnat i fejd med amerikanska ekonomireportrar som ifrågasatt att Tesla kan göra elbilsbatterier billigare än andra elbilstillverkare. Men det finns en bra förklaring.
Det är den internationella finanstidningen Barron´s som hävdar att det kostar Tesla Motors 400 dollar per kilowattimme att bygga ett batteripaket till sin nya elbil Model S.

Barron´s reporter har kommit fram till den summan utifrån prisskillnaden mellan den svagare 60 kVh Model S och den kraftfullare 85 kWh Model S.

400 dollar-per-kilowattimme har blivit den siffra som fått spridning i elbils- och finanskretsar, vilket retat Elon Musk, trots att den relationen anses vara gynnsammare än vad andra elbilstillverkare får betala.

Tesla Motors är numera börsnoterat i USA och har finansanalytikernas ögon på sig, vilket gör Elon Musk mer påpassad än tidigare då han mest var omskriven som en hjälte som satsade sin Pay Pal-förmögenhet på elbilsprojektet Telsa, döpt efter hans stora idol Nicola Tesla.

Men nu har den amerikanska elbils- och Tesla-experten, tillika aktieägare i Tesla Motors, Thomas Fischer skrivit en lång analys av Teslas batteriteknik och batterikostnader och kommit fram till att Tesla troligen betalar mindre än 200 dollar per kilowattimme.

Han utesluter inte att Tesla med sin nya design av batteripaketen kan komma ned till 170 dollar per kilowattimme - eller ännu lägre.

Thomas Fischers förklaring är att Tesla bygger sina batteripaket 6 000-8 000 små litiumjon-celler till skillnad från många andra elbilsbyggare som använder större celler, som är dyrare i inköp.

Poängen med Teslas design är att man använder Panasonics standardcell NCR18650A3100mAh som tillverkas i miljonupplagor och där priset ständigt sjunker.

Till det kommer att Panasonic sedan november 2010 är stor aktieägare i Tesla Motors och har ett egenintresse av att hålla Teslas kostnader nere.

Thomas Fischers analys är publicerad på nättidningen Green Car Reports. (Länk)

Läs också Elektroniktidningens artikel om Teslas superladdare. (Länk)
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)