Nokia och Mercedes gör självstyrande bilar
Redan nu finns en tio mil lång vägsträcka mellan de tyska orterna Mannheim och Pforzheim i sydvästra Tyskland som försetts med tillräcklig elektronik för att Mercedes testförare i augusti i år kunde genomföra en historisk resa utan händerna på ratten.
Hon hade utan sin mans vetskap satt sig vid ratten på den nykonstruerade bilen, som då ännu inte hade något namn utan gick under beteckningen Patent Motorwagen No 3, och gjort sig historisk som den första som någonsin kört en längre landsvägssträcka med ett motordrivet fordon.
Naturligtvis har man lagt ut en film på Youtube om händelsen och förklarat hur det hela går till. (Klicka på bilden för att se filmen).
Under Frankfurt Motor Show förra veckan offentliggjordes samarbetet med Nokia, Continental och Magneti Maretti.
Nokia Here och Mercedes har byggt 3-dimensionella, digitala kartor av sträckan med extremt detaljerade vägbeskrivningar. Antalet körfält måste vara med och alla trafiksignaler med exakta koordinater.
Nokia Here samarbetar i sin tur med Magneti Marelli som använder Heres molnbaserade realtidsinformation om trafiksituationen, tätorter, parkeringsplatser, bensinpriser et cetera i sin teknikplattform för ”connected driving”.
Också Continental använder Heres 3D-kartor i sin nya ”infotainment-plattform” för att kunna olika landmärken i 3D samt satellitbilder och trafikinformation i samma bild.
– Att koppla upp bilen mot molnet öppnar helt nya möjligheter för bilindustrin. Bilen kommer att ta över allt mer av körningen genom att ta emot realtidsinformation på beställning. Visserligen dröjer det flera år innan allt detta blir kommersiell verklighet, men utvecklingen går i dag så fort att de som är spetsteknik i dag är normalteknik i morgon, skriver Nokia i ett pressmeddelande.