Utöver tre stycken laddhybrider kommer även ett flertal dieselhybridbussar (18 m ledbussar och 12 m bussar) från Volvo att testas på linjen, liksom två olika bränslecellsbussar från andra tillverkare. Även dieselbussar kommer att användas på linjen för att fungera som referens i den vetenskapliga jämförelsen.
Innovationslinje 109 utgår från den nya elbussterminalen nära Hamburgs Centralstation och går till ändhållplatsen vid tunnelbanestationen i Alsterdorf. Med en längd på cirka tio kilometer är linjen väl lämpad för Volvos laddhybrider, där plug-in tekniken möjliggör eldrift i minst sju kilometer. Laddningen via elnätet sker vid de båda ändhållplatserna.
Fakta:
• Längd: 12 m
• Antal passagerare: 95
• Antal säten 32+1
• Elmotor: Volvo I-SAM, effekt: 150 kW, vridmoment, max (Nm) 1200
• Litiumbatteri: 600 V, 19 kWh
• 5-liters Euro 6 dieselmotor.
• Bussen snabbladdas på cirka 6 minuter från elnätet vid ändhållplatserna via en takmonterad strömavtagare
• Bussen kan köra cirka sju kilometer på el
• Möjligt att ha hållplatser inomhus
• 75% bränslebesparing1
• 60% energibesparing1
• 75% minskning av koldioxidutsläpp1
1) Uppskattat värde på en medelrutt i Europa (10 kilometer) jämfört med dieselbuss Euro 6.