JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Första dagen på jobbet
Volvos nya laddhybrid började igår rulla i kommersiell trafik i Hamburg. Därmed tar bussen steget från pilottester till att transportera betalande passagerare.
Hybridbussen ska trafikera ”Innovation Route 109” som är en linje där Hamburgs kollektivtrafikföretag kommer att testa alternativa drivlinor under helt normala vardagsförhållanden som gäller för bussar i linjetrafik. Hamburg har som målsättning att från 2020 endast köpa in utsläppsfria bussar.

Utöver tre stycken laddhybrider kommer även ett flertal dieselhybridbussar (18 m ledbussar och 12 m bussar) från Volvo att testas på linjen, liksom två olika bränslecellsbussar från andra tillverkare. Även dieselbussar kommer att användas på linjen för att fungera som referens i den vetenskapliga jämförelsen.

Innovationslinje 109 utgår från den nya elbussterminalen nära Hamburgs Centralstation och går till ändhållplatsen vid tunnelbanestationen i Alsterdorf. Med en längd på cirka tio kilometer är linjen väl lämpad för Volvos laddhybrider, där plug-in tekniken möjliggör eldrift i minst sju kilometer. Laddningen via elnätet sker vid de båda ändhållplatserna.

Fakta:
• Längd: 12 m
• Antal passagerare: 95
• Antal säten 32+1
• Elmotor: Volvo I-SAM, effekt: 150 kW, vridmoment, max (Nm) 1200
• Litiumbatteri: 600 V, 19 kWh
• 5-liters Euro 6 dieselmotor.
• Bussen snabbladdas på cirka 6 minuter från elnätet vid ändhållplatserna via en takmonterad strömavtagare
• Bussen kan köra cirka sju kilometer på el
• Möjligt att ha hållplatser inomhus
• 75% bränslebesparing1
• 60% energibesparing1
• 75% minskning av koldioxidutsläpp1
1) Uppskattat värde på en medelrutt i Europa (10 kilometer) jämfört med dieselbuss Euro 6.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)