När Linköpingsföretaget Cybaero igår avtäckte sin nya fjärrstyrda helikopter var det mesta av teknikinnehållet redan känt. Nyheten var designen och att dagens modell ersätts av tre nya som anpassats för militären, räddningstjänsten och för civila kunder.
Det finns dock en hake, idag krävs det tillstånd av luftfartsmyndigheterna för allt utom militära tillämpningar vilket begränsar den praktiska användningen. Därför fick vi som samlats på Tekniska Museet i Stockholm i går för lanseringen av de nya modellerna nöja oss med att se helikoptrarna flyga på film.
- Vi går från att vara fokuserad på produkten till systemet, säger företagets vd Mikael Hult när de nya modellerna avtäcktes.
Dagens modell Apid60 ersätts av Apid One som kommer i tre varianter anpassade för försvaret, räddningstjänsten och civila användare. Tekniskt sett är de tämligen lika bortsett från lyftkapaciteten som är 220 kg för den militära versionen, 200 kilo för räddningsversionen och 180 kilo för den civila.
- Kunden vill ha nyttolast i luften eller flytta något från en plats till en annan så egentligen är de bara en lyftkran, säger Mikael Hult.
Alla tre har samma motor, drivlina, rotorhuvud avoniksystem och ram men kan utrustas med olika typer av sensorsystem och kommunikationslänkar beroende på vad de ska utföra för uppgifter.
Helikoptrarna fjärrstyrs av en pilot via en dator eller specialutformad konsol. Kommunikationen kan ske på olika sätt, marklänken når upp till 200 kilometer men det finns också satellitkommunikation som tillval för större avstånd. Kommunikationen kan fås med kryptering.
När det gäller sensorsystem är urvalet stort. Det finns allt från vanliga kameror till värmekameror (IR), laseravståndsmätare, laserpekare, radiopejl, SAR/Lidar och radiaksensorer.
Men det går också att hänga på en radiobasstation för att förbättra mobiltäckningen under en räddningsoperation liksom det omvända, att hänga på en störsändare som stör ut mobilnätet.
För militären finns bland annat möjligheten att utrusta helikoptern med sonarer som kan sänkas ned i vattnet vid ubåtsjakt.
Andra tillval är ett dockningssystem som gör att helikoptern kan landa på ett fartygsdäck trots att det rör sig i sjön liksom olika transportlösningar på land.