Kundengagemanget och Elfa-själen är två frekventa ord när katalogdistributören Elfa Distrelec firar 70 år.
– Det finns en enorm stolthet och stor lojalitet, en riktig själ, säger företagets vd Christina Åqvist när moderatorn, TV4-profilen Rickard Sjöberg, frågar henne vad som gör Elfa speciellt.
Med ”bara” fyra år på Elfa får man betrakta henne som en rookie. Många av de anställda har arbetat länge, den som inte har 15 år eller mer betraktas lite skämtsamt som nykomling.
Från den ursprungliga cykelverkstaden 1945, via byggsatser för tv-apparater till att vara en del av den schweiziska koncernen Dätwyler har det varit en lång och framgångsrik väg för Elfa. De anställda verkar trivas och det pratas mycket om Elfa-andan under kundlunchen i fredags. De anställda är lite som en familj som gör allt för att hjälpa kunderna.
Den tryckta katalogen finns fortfarande kvar trots att den första ordern via Internet kom redan 1997. Sent i höst sker dock en av de största förändringarna sedan företaget började med elektronikkomponenter, då går flyttlasset med komponentlagret från Järfälla till s-Hertogenbosch i Nederländerna.
Flytten innebär att 80 jobb på lagret försvinner men ska inte påverka leveranstiderna eller den kompetens som finns i huset.
För katalogdistributören Distrelec, som Elfa är en del av, gör det nya lagret att det blir enklare att hålla koll på vad som finns på hyllorna. Därmed ska det gå snabbt att ge besked om leveranstider, ett av Elfas viktigare försäljningsargument. Företagets lager är såpass stort att det finns komponenter även för mindre produktionsvolymer.
Dessutom innebär flytten att det blir enklare att tillhandahålla olika tilläggstjänster, som re-reeling, där komponenterna levereras på rulle, ett format som passar just tillverkande företag.