Systemet som Audi utvecklat är ännu i sin linda, men Audis utvecklingsingenjör Alexander Kruse säger till Motoring att det i stort består av en uppsättning motstånd i form av roterande stötdämpare vid varje hörn, alla anslutna till ett 48-voltsbatteri. I dagsläget är det alldeles för tungt och klumpigt, men målet är att det inte ska addera mer än tio kilo på sikt.
Fjädringen ska dessutom gå att anpassas till olika lägen, mjukare för höge komfort och fastare för en mer sportig känsla.
På riktigt usla vägar utvecklar fjädringen i en bil hög värme, upp till 125 grader enligt Alexander Kruse. Den värmen vill företaget nu ta till vara.
– Vi kan använda energin i andra delar av bilen - i drivlinan, till exempel - eller så kan vi använda den i fjädringen åt andra hållet, så att den elektriska generatorn dämpar hjulens rörelse, säger han till Motoring.
Mercedes-Benz var först med att påvisa nyttan av denna typ av system med Magic Body Control, som filmar vägen framför bilen med en stereokamera i vindrutan och sedan anpassar fjädringen. Enligt Audi skulle denna typ av system kunna fungera mycket bättre med elektrisk fjädring.
I tester som utförts på europeiska vägar påstås Audi-prototypen ha skördat 150 watt i genomsnitt, men upp till 600 watt på landsväg.
– Om du kan få 100 watt från dämparna så sparas två gram koldioxid per kilometer. Samtidigt skapas den energin som krävs för att systemet ska fungera som vi vill, säger Alexander Kruse till Motoring.
När Audi planerar att införa det nya systemet är inte sagt.