I augusti annonserade taxitjänsten Uber och biltillverkaren Volvo ett gemensamt projekt kring självkörande bilar. Efter Pittsburg är det nu dags för Uber att rulla ut de första bilarna i San Francisco.
De två bolagen ska spendera uppåt tre miljarder kronor på att ta fram en plattform till en självkörande bil.
Allt baseras på Volvo XC90 men den sista handpåläggningen, inklusive sensorer och mjukvara, ska företagen göra var för sig varför resultatet blir två olika modeller. Ubers första version utmärks av en roterande lidar på den sensorbåge som placerats på taket till bilarna.
Samarbetet med Uber bygger på Volvos SPA-plattform (Scalable Product Architecture) som används för stadsjeepen XC90 och de nya modellerna S90 och V90. SPA är designad för att inkludera teknik som gör bilarna självkörande och för att elektrifiera och koppla upp dem, funktioner som fått Uber att välja just Volvo som partner, skriver biltillverkaren i pressmeddelandet.
Uber startade tidigare i hösta sina försök i Pittsburg där företaget bedriver utveckling av självkörande fordon. I dagarna utökades försöket till San Francisco. Även om fordonen kör själva sitter det alltid en person bakom ratten redo att gripa in.
Volvo har sedan tidigare egna försök på gång i Göteborg, London och Kina inom ett projekt kallat Drive me. I Göteborg är tanken att bilarna ska klara att köra helt själva på infartsvägarna medan den första biten och avslutningen tas om hand av föraren, precis som idag.
Göteborgsprojektet omfattar 100 bilar och ska starta nästa år. Decembernumret av Elektroniktidningen tar en närmare titt på tekniken i Drive me.