JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. KTH släpper tampen på segelbåt

Den självseglande KTH-båten Maribot Vane har kommit halvvägs. Första etappen i projektet – som pågår till 2020 – har siktat på att få mekaniken att fungera. Nästa steg är att göra segelbåten smart, så att den klarar att segla autonomt.

Sedan ett drygt år arbetar forskarteam på KTH med att bygga en segelbåt som kan klara sig själv i minst en månad i vilket väder som helst. Båten, döpt till Maribot Vane, är en modell som har en längd på cirka 13 fot, och mäter lika mycket från vattenlinjen till riggens topp. Riggen består av en vinge och en styryta.

Forskarna har tagit avstamp i enkelhet när de konstruerat båten, så utmaningen under det första året har varit att få den robust. När andra som utvecklar autonoma båtar behållit alla tampar, och utrustar båten med mängder av styrservon, har KTH-teamet gjort tvärtom.

– Vårt koncept trimmar sig självt och seglar med endast minimal input från styrdator och servon.

– Det gör båten robust och enkel, men ändå multifunktionell. Vi får till en båt som knappt behöver mekas med, säger Jakob Kuttenkeuler, professor på Centre for Naval Architecture vid KTH som jobbar med båten tillsammans forskare och studenter, i ett pressmeddelande.

Härnäst ska båten göras smart.

– Datorseendet är ett sådant exempel. Genom denna teknik kan en autonom seglare identifiera andra båtar och hinder på sjön med energisnål teknik som inte är radar, säger Jakob Kuttenkeuler.

– Nu ska vi jobba med robotik, perception och lärande-gänget på KTH och göra båten klyftig med hjälp av artificiell intelligens.

Syftet med projektet är att skapa en lagom stor farkost som på egen hand kan skickas ut för att studera miljöer. Den är tillräckligt liten för att inte utgöra en fara för andra fartyg vid en eventuell kollision och tillräckligt stor för att frakta nödvändig mätutrustning.

Sjöfartsverket finansierar forskningsprojektet.

– Pengarna gör att vi kan fortsätta med vår miljöforskning, och Sjöfartsverket får en kanal in i automatiseringen av sjöfarten, säger Jakob Kuttenkeuler i pressmeddelandet.

Samtidigt påpekar han att det framöver även finns ett intresse för liknande segelbåtar i större skala.

– Många rederier tittar idag på alternativ framdrivning och styrning. Även om vind kanske inte kommer att vara hela kraftkällan så kommer många fartyg i framtiden att ha någon form av vindassisterad framdrivning.

Projektet har finansiering till 2020.

 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)