Avatarerna du umgås med i cybervärlden – snart kommer de att kunna titta dig rakt i ögonen. Qualcomm och Tobii utvecklar tillsammans en referenskonstruktion för cyberglasögon på Qualcomms VR-plattform Snapdragon 845 Mobile VR, och på Tobiis mjukvara och hårdvara för ögonföljning.
Tobii kommer att licensera Eyecore till tillverkare av HMD (head mounted displays). Därefter kommer den virtuella cybervärlden aldrig mer bli sig lik.
Tillverkare kommer att kunna trolla med optiken, som att placera bilder optimalt för bärarens pupillavstånd och göra sofistikerade anpassningar som har att göra med koordinationen mellan öga och handkontroll.
Dessutom kan Eycore höja bandbredden i din Internetuppkoppling och öka upplösningen på ditt grafikkort. Nej. Men den kan se till att bitar och bildpunkter finns där de verkligen gör nytta genom att se exakt var du tittar.
Därefter kan glasögonen överföra eller skapa högupplöst bild eller datografik endast i den lilla fläck där ögat har bra upplösning. Den fläcken omfattar två grader vilket motsvarar din dubbla tumnagel på en armslängds avstånd. Detta kallas fovearendering.
Eyecore betyder dessutom att det går att skapa interaktiva program som vet vart användaren tittar. Därmed kan avatarer ta ögonkontakt.
– Vi har demos som illustrerar detta och i princip alla som provar upplever detta som väldigt naturligt, säger Sara Hyléen på Tobii.
– Jämför med vanliga PC- eller konsolspel där man måste flytta sin karaktär fram till en annan och ställa sig rakt framför och trycka på en knapp för att den karaktären ska veta att du vill den något.
En komponent är kritisk och finns inte i referenskonstruktionen – optiken. Där kommer Tobii att direkt samarbeta med tillverkarna.