Broadcom stämmer Toyota för patentintrång. Det är ovanligt med stämningar över den här branschgränsen och IP-analytikern Jacob Schindler tror att fordonsbranschen står inför en förändring när det gäller vem som tecknar licens med vem.
Toyotas modeller Prius, Highlander, Sienna, Corolla och Camry gör patentintrång i sina pekdatorer (head units).
Det hävdar i alla fall Broadcom, och stämmer inte bara Toyota utan även fyra av dess japanska underleverantörer. Tillsammans täcker de hela kedjan från chip till bil: JRC (Japan Radio Company) levererar navigeringssystem, Denso och Panasonic levererar konsoler och Renesas levererar kretsar till dem.
Om Broadcom lyckas få Toyota att plocka fram plånboken statueras exempel och andra biltillverkare kan tvingas göra detsamma med mindre protester.
– Åtgärderna antyder att Broadcom utforskar ytterligare domäner där det kan slå mynt av sin intellektuella egendom i den kampanj som företaget rampat upp sedan 2016 och sammanslagningen med Avago, skriver Jacob Schindler på IP-bloggen IAM-media.
Enligt Jacob Schindler är stämningen något som Japans bilindustri länge gått och oroat sig för. I fordonsbranschen har traditionen varit att korslicensera och sluta IP-avtal inom de egna leverantörskedjorna. Men nu dyker det plötsligt upp en aktör ”utifrån” och kräver licenspengar.
Broadcom stämmer i Texas östra distrikt, där proceduren är enkel och statistiken säger att Broadcom har bäst chans.
Sex patent förkommer i stämningarna i tre kategorier: patent på GNSS (6,937,187 och 8,902,104), patent på video- och grafikbehandling (8,284,844 and 7,530,027), samt patent på minnes- och effektstyrning (7,512,752 och 7,437,583).
Broadcom har blivt mer aggressivt med sina intellektuella rättigheter efter sammanslagning med Avago år 2016. Företaget har bland annat patentstämt Sony, Amazon, Mediatek och LG Electronics.