En miljard dollar investerar Toyota i den sydöstasiatiska app-transporttjänsten Grab. Det är den största investering som en biltillverkare gjort i ett transporttjänstföretag.
Det är inte första gången som Toyota investerar i Grab, men den här gången ger pengarna en plats i styrelsen.
Dessutom ska de två samarbeta om att ta fram nya tjänster baserade på data som ska spelas in på ett urval av fordon i Grabs flotta. Tjänsterna bygger på Toyotas plattform MSPF (Toyota mobility service platform) och inkluderar prediktivt underhåll och användarbaserade försäkringar. De två hoppas kunna sänka reparationskostnaderna och hålla bilarna mer i trafik.
Investeringen ska också användas till att skala upp Grabs matleveranstjänst och sprida dess betaltjänst till fler länder.
Enligt Jan Hellåker, programchef på innovationsprogrammet Drive Sweden är denna investering – och motsvarande investeringar från andra biltillverkare – ett tecken på att de oroar sig för att app-taxi är ett hot mot privatbilsägande.
– För att förbereda sig för en minskning i bilägande i framtiden, har flera biltillverkare gjort investeringar i olika mobilitetstjänster och denna investering indikerar att trenden att investera i mobilitetstjänster fortfarande är stark.
Han påpekar dessutom att Toyota får möjlighet att experimentera med sina självkörande bilar i Grab.
Grab levererar sex miljoner resor om dagen. Appen har laddats ner 100 miljoner gånger.
Företaget är baserat i Singapore och har verksamhet i Malaysia, Indonesien, Filippinerna, Vietnam, Thailand, Myanmar och Kambodja. Amerikanska apptaxitjänsten Uber sålde sin verksamhet i Sydöstasien till Grab i mars.