1400 personer – minst – så många mjukvaruutvecklare och -testare behöver fordonsindustrin i Västsverige anställa under de kommande fem åren.
Skattningen kommer från Yrkesakadmin (YA) som samarbetar med ett 20-tal företag inom fordonsbranschen i Västsverige, inklusive fordonstillverkare som Scania och Volvo och underleverantörer som Alten och ÅF.
Siffran gäller endast dessa partners, och endast Västsverige.
Michael Backman |
– Det finns fler konsultföretag i fordonsindustrin samt företag inom andra industrier som behöver liknande resurser men detta har inte vi tagit in i beräkningen, säger Michael Backman, utbildningsledare på Yrkesakademin.
– Det totala behovet kan mycket väl var två, tre eller fyra gånger så stort i hela landet – men det är bara en gissning.
YA:s partners ger årligen en avsiktsförklaring med sina rekryteringsbehov för att YA skall få möjlighet att balansera deras behov mot sina utbildningsresurser.
Kommer era partners att kunna möta behovet?
– Inte på kort sikt. Det som gör utmaningen tuffare är att konkurrerande företag globalt har samma rekryteringsbehov. Detta kan bli en allvarlig flaskhals i den tekniska utvecklingen.
Fordonselektroniken utvecklas just nu kraftigt på flera fronter med bland annat elektrifiering, uppkoppling och autonomi. Också mjukvaruarkitekturen ändras i och med att funktionalitet flyttar till mjukvara och tjänster och blir uppgraderingsbar.
Allt detta ska dessutom sys samman, vilket i sin tur öppnar ytterligare fronter, exempelvis kring test av alla dessa integrerade system.
YA:s eget svar på efterfrågan är bland annat att i höst sparka igång en helt ny utbildning i Trollhättan, ”Mjukvaruutvecklare el- och autonoma fordon”. Det är en ettårig kostnadsfri studiemedelsberättigande yrkesutbildning som ger 225 YH-poäng.
Förkunskapskraven är minst gymnasium med matematik 2 samt grundläggande utbildning inom programmering, eller motsvarande reella kompetens från yrkeserfarenhet.