Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har gjort en studie där en körsimulator används för att demonstrera hur det kan se ut och fungera när elbussar och andra elfordon laddas under sin färd. Bakgrunden till studien är att Lund överväger att införa laddsträckor för elfordon.
I Lund utreds just nu möjligheten att ha laddsträckor där bussar kan laddas under färd och samtidigt köra utanför laddsträckorna på batteri. Helst ska laddinfrastrukturen även kunna nyttjas av andra fordon som kör i staden, till exempel sopbilar, taxi och distributionsbilar.
För att visa hur en elektrifiering av buss kan göras fick VTI i uppdrag att göra en studie i körsimulator av en busslinje med laddsträcka i Lund.
– Med hjälp av olika informationskällor om elbussar, elvägsteknik och Lunds stadsmiljö skapade vi virtuella modeller som sedan installerades i körsimulatorn. Målet var att nå en hög användarvänlighet och uppfylla framtidens krav på miljö- och energianpassning, säger Arne Nåbo, forskningschef på VTI i ett pressmeddelande.
Bussförare fick testa en körsimulator vid VIT i Linköping. Resultaten visar att förarna inte hade några större svårigheter att framföra bussen så att elektrifieringen fungerade.
– Vi gjorde också en utvärdering av körsimulatorn som ett verktyg för opinionsbildning. Resultatet visade att majoriteten av deltagarna ansåg att simulatorn kan vara en hjälp i beslutsfattande.
Anställda i Lunds kommun fick först ett informationsblad om elväg för bussar och sedan en demonstration av elektrifieringen med hjälp av en mindre, flyttbar, körsimulator.
Intervjuer genomfördes både före och efter körsimulatorn. Det visade sig att två av tre deltagare svarade att förståelsen för elbussar och elvägar blev större efter demonstrationen.
Projektet finansierades av Energimyndighetens Demonstrationsprogram för elfordon och Lunds kommun.