Istället för att bli en del av schweiziska Ublox håller kinesiska Simcom på att etablera sig i Europa på egen hand. Utgångsläget är gott, företaget är störst i världen på cellulära modem.
– Den kinesiska hemmamarknaden är stor, säger Mads Fischer som förklaring till att Simcom kan vara störst på cellulära modem trots att företaget först på senare tid satsat på USA och Europa.
Simcom sålde 39 miljoner modem förra året till ett värde av 260 miljoner dollar, enligt analyshuset ABI Research. Det motsvarade 22,3 procent av marknader för cellulära modem, från GSM till LTE.
Det var i början av 2017 som affären med Ublox kablades ut. Men parterna kunde inte komma överens om detaljerna och fyra månader senare avbröts allt. Istället blev det Sunsea Group som förvärvade Simcom.
Kinesiska Sunsea sysslar med lite av varje inklusive molntjänster, laddinfrastruktur och kommunikationsutrustning. Företaget verkar globalt och driver nu på för att även Simcom ska göra det.
– Det var så jag och min kollega kom in. Nu håller vi på att bygga upp en organisation i Europa. Samma sak sker i USA.
Starten skedde år 2002, då distributören Avnet knoppade av verksamheten kring cellulära modem för den kinesiska marknaden i ett separat bolag som fick namnet Simcom. Huvudkontoret ligger i Shanghai, dessutom finns två fabriker. Totalt har företaget runt 300 anställda.
– Vi kan tillverka 200 000 enheter per dag.
Fabriker gör cellulära modem och mobiltelefoner för den inhemska marknaden.
– Fördelen med egna fabriker är att man får korta ledtider. Vi har fyra till åtta veckor på våra moduler. Dessutom finns ett kostnadsperspektiv som gör att vi är lite mer aggressiva än våra konkurrenter, säger Mads Fischer.
Utbudet omfattar cellulära modem för framförallt 2G och 4G inklusive NB-IoT och Cat-M. Inom 3G är portföljen inte lika stark. Dessutom finns varianter med satellitpositionering. Modulerna är baserade på kretsar från Qualcomm och Mediatek.
– Då slipper man alla patentproblem.
Det finns också en 2G-variant med inbyggt SIM-kort från operatören Orange som fungerar i 32 länder.
– Fler operatörer är på gång.
Dessutom finns en modul med en applikationsprocessor som kan köra Android. Den innehåller i princip allt som behövs för att skapa exempelvis en betalterminal.
Svenska kunder kan köpa modulerna via exempelvis Techship eller EBV. Supporten sköts från Kina.
– Du får en epostadress till en av de personer som hanterar den biten. Skickar du en fråga på eftermiddagen har du normalt ett svar morgonen därpå, säger Mads Fischer.
Företaget erbjuder också hjälp med att kontrollera designen för den som inte känner sig hemma på trådlös kommunikation.