Att få tillstånd för försök med självkörande fordon är långt ifrån enkelt. Nu testar Transportstyrelsen ett policylabb för att hitta sätt att göra processen enklare.
– 2017 kom förordningen för försök med självkörande fordon, och strax efter det fick vi på myndigheten våra egna föreskrifter, men det räcker inte att fordonstillverkarna bara följer de här reglerna, förklarar Patrik Sveder, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
I ansökan måste fordonstillverkarna och trafikbolagen visa att deras fordon också är anpassade till alla andra regler och lagar som reglerar trafiksäkerheten i Sverige.
– Det är inte lätt för någon som är utomstående att ha koll på alla de regler som måste följas, säger Patrik Sveder.
Följden har blivit långa handläggningstider där ansökningar om och om igen måste kompletteras, ofta på grund av bristfällig information och okunskap, vilket har försenat pilotprojekten.
För att hitta en lösning har forskningsinstitutet Rise genomflört ett projekt tillsammans med Transportstyrelsen och berörda företag.
En av slutsatserna är att det behövs en tredje, oberoende part som kan regelverket och som kan bistå fordonstillverkarna i kontakten med Transportstyrelsen. På så vis skulle myndigheten slippa bli överhopad med arbete på grund av ofullständiga ansökningar, och de sökande skulle slippa den merkostnad och den försening som en utdragen ansökningsprocess innebär.
– Personligen har jag till exempel insett att vi behöver ge våra intressenter inom det här området en helt annan typ av information på vår hemsida än vad vi gör idag. Förhoppningen är att vi tillsammans kan titta på hur vi kan göra processen enklare och smidigare för alla inblandade, säger Patrik Sveder.