En elektrisk drivlina som ger tillverkare av tunga fordon en genväg mellan diesel- och eldrift är vad ABB säger sig ha lanserat. E-drivlinan består motor, frekvensomriktare och fordonsstyrenhet.
Först att dra nytta av den nya drivlinan är Epiroc, som tillverkar gruv- och infrastrukturutrustning. Företaget använder den i sin andra generation batteridrivna fordon.
Epirocs mål är att få en dieselfri gruva, med bättre luftkvalitet och mindre buller. Samtidigt menar företaget att elektrifieringen har bonuseffekter som minskat behov av ventilation och underhåll, vilket i sin tur minskar energiförbrukningen medan gruvproduktiviteten ökar.
– ABB ser elektrifiering av tunga fordon som ett viktigt steg mot en framtid med låga koldioxidutsläpp, kommenterar Sami Atiya, chef för ABB:s division Robotics and Motion, i ett pressmeddelande.
En viktig detalj – enligt ABB – är att e-drivlinan är utvecklad för att kunna anpassas tillsammans med fordonstillverkare att passa för just deras specifika tillämpningar.
ABB menar att det idag är svårt för konstruktörerna att hitta en elektrisk drivlina som är optimerad för en specifik tillämpning. En överspecificerad e-drivlina kan kosta och väga onödigt mycket, medan en underspecificerad kanske inte ger den kraft som krävs. Det innebär i sin tur att den kan överhettas och därmed bli otillförlitlig och få begränsad livslängd.