Den österrikiska sensortillverkaren AMS är villigt att betala 3,7 miljarder euro för det tyska belysningsföretaget Osram. Det är 10 procent högre än budet från riskkapitalbolagen Carlyle och Bain.
AMS har under en tid arbetat med att minska beroendet av Apple, som är företagets klart största kund. I början av maj kontaktades ledningen för Osram för att undersöka möjligheten till en affär. I början av juni undertecknades ett avtal som gav AMS tillgång till Osrams böcker, men som också innebar att AMS inte kan lägga ett bud på företaget under 12 månader.
Nu har AMS säkrat finansiering för en affär och igår presenterade företaget ett indikativt bud på 38,50 euro per aktie, vilket är 10 procent mer än budet från Carlyle och Bain på 35 euro per aktie. AMS ber också Osram att lyfta klausulen som förhindrar ett formellt bud.
Inklusive skulder värderas Osram till 4,3 miljarder euro.
Osram knoppades av från Siemens år 2013 men har brottats med svag lönsamhet under senare år till följd av den stora exponeringen mot bilindustrin. Över hälften av omsättningen kommer därifrån.
Just fordonsområdet lockar AMS som vill minska sitt beroende av Apple. Företagets sensorer för ansiktsingenkänning finns i Apples mobiler.
Däremot är AMS inte intresserat av Osrams verksamhet som utvecklar styrenheter för belysning till ibland annat växthus och sjukhus. Den verksamheten planeras att avyttras om affären går igenom.
Ett sammanslaget AMS och Osram får en omsättning på cirka fem miljarder euro.