En litiumjonbatterifabrik med årskapaciteten 30 GWh börjar byggas i mitten av nästa år i Lordstown, Ohio, USA. General Motors och koreanska batterijätten LG Chem investerar 2,3 miljarder dollar i fabriken.
Nu kan du sätta ner ytterligare en pinne på världskartan för gigafabriker – batterifabriker med GWh-kapaciteter. Det annonseras regelbundet nya planer på sådana för att möta en väntad omfattande elektrifiering av fordonsflottan.
Anläggningen i Lordstown byggs som samarbete mellan en biltillverkare och en etablerad batteritillverkare. Det är samma modell som används av Tesla och Panasonic i Nevada sedan 2017 och som kopieras av bland annat svenska Northvolt och Volkswagen i Salzgitter, Tyskland.
GM och LG hoppas kunna producera batteripackar till ett pris under 100 dollar/kWh vilket ligger i linje med den allmänt förväntade utvecklingen. GM:s elbilar på plattformen BEV3 och en kommande GM-pickup kommer att använda Lordstownbatterier.
Anläggningen i Lordstown beräknas ge 1100 arbetstillfällen.
I Warren, Michigan, USA har GM tidigare investerat 28 miljoner dollar i en utvecklingsanläggning.
Analysföretaget Battery Minerals Intelligence räknar upp sex idag existerande batterifabriker med kapacitet på minst 10 GWh. År 2023 kommer det enligt samma källa att finnas cirka 20 på minst 20 GWh och år 2028 cirka 20 på minst 40 GWh, varav sex över 80 GWh och två – Tesla och CATL – över 160 GWh.
Notera att BMI:s publicerade statistik är en smula inaktuell vilket visas av att den anger Nortvolts planerade kapacitet till 32 GWh, fast den numera är 40.