Efter investeringar på fem miljarder euro kommer Saft – en del av energibolaget Total – att år 2030 tillverka 48 GWh batterier i Frankrike och Tyskland. Partner är PSA-gruppen.
En första anläggning i Hauts-de-France kommer att inleda tillverkning av 8 GWh år 2023. En andra anläggning byggs i tyska Rheinland-Pfalz. Båda kommer att fram till år 2030 bygga ut sina respektive kapaciteter till 24 GWh, summa 48 GWh/år.
Allra först byggs dock en utvecklingsanläggning i franska Nersac för 200 miljoner euro. Den kommer att stå klar redan i mitten av nästa år med en personal på 200 personer. Om allt ser ljust ut med provproduktionen där, blir detta en klarsignal för att bygga de skarpa anläggningarna.
Bolaget hävdar att dess tillverkning kommer att ha ett lägre CO2-avtryck än konkurrenternas.
Alla anläggningar drivs i ett nytt gemensamt bolag med namnet ACC (Automotive Cell Company). Det ägs till hälften av PSA och Saft, men när den skarpa produktionen börjar sjunker Safts andel till en tredjedel. ACC har ett starkt investeringsstöd från EU på 1,3 miljarder euro.
Elbilsbatterier brukade köpas på en marknad, men eftersom de är en så central komponent i elbilar, ”batterier på hjul”, är just nu det vanliga upplägget att biltillverkare vill ha sin batteriproduktion under kontroll. Det sänker som bonus kostnaden för mellanhänder och är en av många orsaker till att litiumjonbatterier sjunker i pris.
Sajten Inside EV räknar med ett europeiskt behov av en produktionskapacitet på 400 GWh år 2030. Som jämförelse kommer svenska Northvolts anläggning i Skellefteå att producera 40 GWh, enligt nuvarande planer.
Franska Total är ett av världens största oljebolag, men äger sedan år 2016 också batteritillverkarn Saft, i Sverige känd bland annat för sin batteritillverkning i Oskarshamn.
Bilden ovan: Safts batteritillverkning – på 50-talet