Nu har den för första gången visats upp för allmänheten – det elektriska syskonet till Volvo Trucks dieseldrivna lastbilsmodell VNR. Det skedde i det klimatvänliga Kalifornien.
Volymproduktion av VNR Electric ska inledas i slutet av året.
Drivlinan för den elktriska versionen heter FL Electric. Bilen byggs liksom dieselversionen i Virginia, där Volvo Trucks kommer att investera 400 miljoner dollar under de kommande sex åren, delvis för de elektriska lastbilarnas produktion.
VNR Electric är av klass 8 vilket betyder att den lastar maximalt 15 ton. Tekniken för eldriften är lånad från andra delar av Volvogruppen.
Uppvisningen är en demonstration av projektet Lights (Low Impact Green Heavy Transport Solutions) där Volvo Trucks har en huvudroll. Projektet ska visa att koldioxidfri transport är ett bra alternativ i stadsmiljö.
Femton partners deltar i Lights. TEC Equipment ska leasa ut femton VNR Electric till kunder för test. Leverantör av laddningslösningar är Greenlots, som ägs av Shell.
Projektet Lights har en budget på 90 miljoner dollar varav Volvo satsar 34 miljoner och 45 miljoner kommer från California Climate Investments (CCI), som är del av Kaliforniens Cap-and-Trade system.