JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nytt liv för tusen Nissan Leaf-batterier


USA:s största batterilager med återbrukade batterier byggs just nu i Lancaster i Kalifornien. Ett solverk får sällskap av uttjänta LMO-batterier på 17 MWh, plundrade från första generationens Nissan Leaf. 

Batterier från cirka 1000 Leaf ska installeras, vilket ska ge en total kapacitet på 17 MWh, varav det i en första fas installerats 1,2 MHW. Möjligheten finnns att B2U senare dubblerar kapaciteten. 

Det kallas ”second life” när förbrukade batterier rustas upp och återanvänds på detta sätt. Batterilagret i Lancaster heter SEPV Sierra. Tillverkaren är B2U Storage Solutions, som rapporterar att återbruket kommer att sänka priset på batterisystemet med 40 procent.

SEPV Sierra kommer att följas av fler installationer, som laddas antingen av solceller eller direkt från elnätet.

Begagnade bilbatterier i energilager är en lösning som föds nu, därför att det är först nu begagnade elbilsbatterier börjat existera i volym, om än ännu i försiktig volym. Fortfarande är batteribilar ovanliga, så världen måste vänta på att de byggs och därefter på att de tjänat ut. 

Hans-Eric Melin

– Först var tanken att använda bussbatterier, men volymen är helt enkelt inte där än, berättar svenska batteriåterbruksexperten Hans-Eric Melin, som säger sig ha haft en liten, liten roll i projektets början.

Batterierna kommer att fyllas när solen skiner och tömmas när elpriset på marknaden är högt. De kommer även att användas för andra elnätstjänster.

Freeman Hall

– Det finns en enorm efterfrågan på energilagringssystem för integrering av intermittent förnbybar energi, säger B2U:s vd Freeman Hall.
 
En av B2U:s affärsidéer är att vara partner till biltillverkare och hantera miljökraven kring batterierna såväl praktiskt som ekonomiskt och administrativt. 

Batterilagret använder batterier från den första generationen av Leaf med en ursprunglig kapacitet på cirka 24 kWh. B2U kalkylerar med att de har kvar en kapacitet på cirka 16 kWh – två tredjedelar. 

Första generationen Leaf använde batterikemin LMO (litiummanganoxid). Där finns inte så mycket av värde att återvinna, vilket snarare kommer att bli aktuellt i de litiumjonbatterier som innehåller kobolt och nickel. Till återbruk i energilager fungerar LMO däremot utmärkt.

Också tidiga Renault Zoe använde LMO-batterier, liksom ett stort antal tidiga laddhybrider från till exempel Ford och Volvo.

– De flesta av dem hade en inblandning av NCM-material så det finns faktist kobolt i dem och även en liten mängd nickel men i princip bara någon procent, berättar Hans-Eric Melin.

Nissan har under tio år sålt 140 000 Leaf i USA. 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)