Nu är den första delen av en IEC-standard för Informationsutbyte för roamingtjänster för laddning av elbilar klar. Sverige deltar genom SEK Svensk Elstandard.
En vacker dag är det kanske slut på strulet med olika konton, taggar och appar för den som vill ladda sin elbil. SEK Svensk Elstandard hoppas kunna hjälpa till.
Det räcker inte att standardisera säkerhet och kontaktdon, konstaterar SEK i ett pressmeddelande. Den som har elbil känner till problemet med betalningen och nu vill IEC standardisera enkel och säker betalning för laddning, oberoende av vem som äger eller driver laddplatsen.
Roamingprojektet heter IEC 63119 (Information exchange for electric vehicle charging roaming service) och är tänkt att resultera i en standard i fyra delar. En första allmän del av standarden är färdig och spikad som svensk standard. Övriga delar kommer att handla om användningsfall, meddelandestruktur och IT-säkerhet.
I ett annat projekt tar IEC fram protokoll för elbilar som används som energilager – IEC 63110 (Protocol for management of electric vehicles charging and discharging infrastructures). Den ska adressera definitioner, användningsfall, arkitektur, dataprotokoll och provning.
Båda projekten drivs inom IEC vars standarder normalt antas även som europeisk och svensk standard. Närmare bestäms bedrivs de inom IEC TC 69 (standarder för laddning av elfordon).
De koordineras med grupper som arbetar med standarder inom anslutande områden, som i detta fall elmätare och styrning och kommunikation i elnät. Dessutom berörs även andra grupper som elhandlare, bank och finans, techföretag och skattemyndigheter.
Svenska företag, myndigheter, högskolor och organisationer är välkomna att delta och bidra i arbetet!