Om sex år ska det första regionala elflygplanet med drivlina från svenska Heart Aerospace förhoppningsvis lyfta med passagerare, rapporterar SVT. Fokus just nu är att certifiera tekniken.
Företaget Heart Aerospace håller till i en hangar vid den gamla flygplatsen Säve i Göteborg. Där arbetar det med att utveckla drivlinan för det eldrivna flygplanet ES-19.
Flygplanet ES-19 ska ta 19 passagerare och byggas i aluminium. Det får fyra sjubladig propellrar drivna av en elmotor på 400 kW.
Battericellerna kommer att placerade i paket under flygplanets vingarna. Varje paket innehåller batterier motsvarande två Teslabilar. Flygplanet kommer alltså att bestyckas med fyra sådana batteripaket.
– Vi kan göra detta med den teknik vi har idag. Med battericellerna vi har idag kan vi flyga korta rutter, såsom mellan Visby och Stockholm exempelvis eller många rutter i norra Sverige, säger Anders Forslund, vd på Heart Aerospace till SVT .
Under de närmaste fem åren ska företaget ta tekniken och göra den godkänd för passagerartrafik. Med dagens batterier tittar företaget på en räckvidd upp till 400 km.
– Målet är att de första rutterna ska flygas sommaren 2026.
Utvecklingen av ES-19 har rötter i ett forskningsprojekt som inleddes för två och ett halvt år sedan. Planet är tänkt för rutter på 20-25 mil och ska ta 19 passagerare. I ett senare skede tänker man sig ett plan för 48 passagerare.
Två tredjedelar av företagets finansiering står Vinnova för. Likaså fick företaget nyligen 2,5 miljoner euro från European Green Deal. Utvecklingen stöds även av Nordic Innovation och EU-kommissionen.