JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Igår genomförde brittiska Zero Avia världens första flygning med ett kommersiellt enmotorigt plan drivet med vätgas och bränsleceller. Svenska Powercells teknik är navet i drivsystemet.

– Det här visar att bränsleceller och vätgas är en väl fungerande lösning som på allvar kan bidra till den omställning mot mer hållbart flygande som är ett måste om vi skall klara att hantera klimatkrisen, säger Karin Nilsson, tf vd för Powercell, i ett pressmeddelande.

Planet – en 6-sitsig Piper Malibu – har byggts om av brittiska Zero Avia vars drivsystem är baserat på Powercell MS-100 bränslecellssystem. Flygningen varade i åtta minuter. Under den tiden nådde flygplanet en höjd av cirka 300 meter och en hastighet på dryga 180 km/h.

Det enda utsläppet från planet var den vattenånga som uppstår när vätgasen omvandlas till elektricitet i bränslecellen.

Flygning är en del av projektet HyFlyer, som är finansierat av den brittiska regeringen.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)