Efter flera lyckade pilotförsök ska nu alla uppkopplade Volvobilar med halkvarningssystem dela med sig av sina observationer till Trafikverket. Därmed kan plogning, saltning och sandning optimeras på ett bättre sätt.
Under 2019 samlades cirka 200 miljoner mätpunkter in i sju pilotområden i Mälardalen och Västsverige, vilket kan jämföras med de cirka 300 mätpunkter som tidigare varit tillgängliga.
– Tack vare stora mängder data har Trafikverket ny kunskap som gör det enklare att bedöma om kraven i underhållskontrakten är optimerade ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, säger Christian Eriksson, enhetschef vägunderhåll, i ett pressmeddelande.
– Det här är ett mycket lyckat projekt och Sverige är världsledande. Tekniken har börjat spridas runt om i världen och många använder vårt projekt som referens.
Inför kommande vinter kommer Trafikverket att få in fordonsdata från alla uppkopplade Volvobilar med halkvarningssystem. Dessutom är fler biltillverkare på gång att träffa avtal om datautbyte.