JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Franska biltillverkaren Renault säkrar sin tillgång till elbilsbatterier genom att bygga en egen 24 GWh-fabrik i Douai i norra Frankrike. Dessutom köper Renault in sig i den oberoende franska gigafabriken Verkor för kunna lägga beslag på 20 GWh av dess produktion år 2030.

Kapaciteten i den egna fabriken ska vara 9 GWh år 2024 och 24 GWh år 2030. Renault hämtar idag sina batterier från LG Chem.

Renaultfabriken byggs tillsammans med Envision AESC som bidrar med batterikemi och investerar två miljarder euro i projektet. Envision AESC tror att fabriken kommer att ge 2500 direkta jobb år 2030 och ytterligare 700 indirekta jobb i regionen.

Envision AESC (Automotive Energy Supply Corporation) grundades år 2007 under namnet ”AESC” som ett joint venture för battericelltillverkning mellan Nissan, NEC och Tokin Corporation.

År 2018 började kinesiska Envision Energy att ta över AESC och idag är det en avdelning där.  

– Genom att investera i en gigafabrik i norra Frankrike stöder vi omställningen till nollutsläpp av koldioxid genom att göra billiga högpresterande batterier med lång räckvidd tillgängliga för ytterligare miljontals bilister, säger Envisions Energys grundare Lei Zhang.

År 2030 ska Renaults försäljning enligt planen till 90 procent bestå av elbilar. Renault kommer för ändamålet även att köpa battericeller från den franska battericelltillverkaren Verkor, som ska börja bygga sin fabrik 2023. 

Renault börjar med att köpa 20 procent av Verkor vars nuvarande ägare är Innoenergy, IDEC, Schneider och Capgemini.  

Det allra första som Verkor nu bygger, med stöd från Renault, är ett utvecklingscenter (Verkor Innovation Centre, VIC) i Auvergne-Rhône-Alpes, för pilottillverkning och utbildning.

Den dag som Verkor producerar 16 GWh kommer Renault att lägga beslag på 10 GWh. När Verkor år 2030 nått sin slutliga kapacitet på 50 GWh, kommer 20 GWh att gå till Renaults fordon. Läs Elektroniktidningens intervju med Verkors vd här (länk).

Bilden ovan: Den elektriska versionen av den klassiska bilmodellen Renault R5 kommer att få sina batterier från den egna fabriken.

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)