Konsumenttidningen Car & Driver lurade förarassistanssystemen på samtliga 17 testade bilar att köra sig själva utan övervakning. En tyngd på ratten, knäppt säkerhetsbälte och eventuellt ett par skämtglasögon är allt som behövs.
Konsumentorganisationen Consumer Reports har pekat ut amerikanska elbilen Tesla för att den kan luras att köra själv utan övervakning.
Som invändning har en konsumenttidning testat 17 stycken bilmodeller från olika tillverkare. Och samtliga gick att lura med samma metoder.
En av bilarna var en Volvo S60 och den går att bluffa på samma sätt som en Tesla. Om du knäpper upp säkerhetsbältet stängs alla förarassistansfunktioner av. Och om du släpper ratten stängs funktionerna av efter en tid. Men med en tyngd på ratten kan föraren lämna förarplatsen och bilen kör vidare på egen hand.
Car & Driver testade bilar från Audi, Chevrolet, Honda, Nissan, VW, Genesis, Cadillac, Ford, Volvo, Toyota, Lexus, Subaru, Tesla, Hyundai, BMW och Mercedes. Alla var känsliga för olika kombinationer av trick.
– Det här är inte bara ett Teslaproblem utan berör hela branschen. Biltillverkarna borde stänga de här kryphålen för att motarbeta idioti i framtiden, kommenterar tidningen.
Svårast att lura enligt testet var Cadillac, BMW, och Mercedes. Cadillac Super cruise övervakar att förarens ögon tittar åt rätt håll. Men en skyltdocka med skämtglasögon godkändes som förare.
Bilarna som testades har kamera, lidar och radar som låter dem automatiskt stanna inom körfältet med inställd hastighet och hålla ett bra avstånd till framförvarande bil. I teorin kan de alltså köra sig själva på enkla vägar, som landsvägar.
Men systemen är inte kvalificerade för att låta föraren ägna sig åt annat under självkörningen. Samtliga kräver att föraren har ständig beredskap att ta över ratt och pedaler. Typiskt kräver bilarna som kvitto att förarens händer har kontakt med ratten.