Kunskaper om användarupplevelser, det som ofta kallas UX, blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Nu vill Lindholmen Science Park tillsammans med bland annat biltillverkaren Volvo skapa ett kompetenscenter för UX.
– Fordonsindustrin är under stor transformation. Ökade krav på elektrifiering, självkörande fordon och uppkoppling gör att hela området kring användarupplevelsen är viktigare än någonsin, säger Thomas Stovicek, som leder UX-teamet på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.
I september startar en förstudie kring förutsättningarna att skapa ett UX-center i Göteborg. Arbetet görs tillsammans med bland annat Volvo Cars.
Förstudien kommer att samla intressegrupper kring User Experience och dess representation inom regionens styrkeområden för samverkan mellan små och medelstora företag, universitet och högskolor, forskningsinstitut och offentlig sektor inom forskning och innovation.
Arbetet finansieras av Tillväxtverket samt Västra Götalandsregionen och drivs av Visual Arena, Lindholmen Science Park, som är initiativtagare tillsammans med Volvo Cars.
– UX-design är viktigt för affärerna. Företag som förstår och använder denna insikt är mer benägna att prestera bättre. En viktig aspekt är att bryta ner silos mellan fysiska och digitala tjänster, och istället tänka enhetliga användarupplevelser. Att leverera det kräver samarbete, så att skapa en arena för UX skulle vara utmärkt för att öka regionens konkurrenskraft och innovationsförmåga, säger Anton Grammatikas Anton so är vd på produktdesignstudion Boid i pressmeddelandet.
Lindholmen Science Park länkar till Apple-veteranen Don Norman, som berättar om när Apple myntade begreppet UX och vad det betyder.