JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Säve, norr om Göteborg, håller på att utvecklas till en testarena för framtida fordon. På den gamla flygplatsen håller ett nav för utveckling av autonoma flygburna fordon att växa fram, medan Seels testbädd för batterisystem tar form i en anläggning på orten.

Sedan sex år tillbaka har inga kommersiella flyg lyft från Säve flygplats som en gång i tiden var Sveriges åttonde största. Nu är flygplatsen på väg att återta sin plats inom svensk flygindustri genom Gateway Säve.

Gateway Säve är namnet på en framväxande area för utveckling och test av fossilfria och autonoma fordon. Företag som etablerar sig här garanteras fri tillgång till luftrummet ovanför för att testa flygande idéer och produkter.

Everdrone/Foto: Max Hjalmarsson

Redan för fyra år sedan flyttade Göteborgsföretaget Everdrone in här. Företaget utvecklar drönare som navigerar autonomt utan stöd av satelliter och har en rejäl testanläggning för autonom flygning på området. Everdrone utvecklar bland annat en tjänst i samarbete med SOS Alarm och Karolinska sjukhuset där hjärtstartare flygs ut med drönare.

Heart Aerospace är ytterligare ett företag som finns på plats. Det håller till i en hangar där det utvecklar drivlinan för det eldrivna flygplanet ES-19, som ska byggas i aluminium och på sikt ta flyga 19 passagerare. Det får fyra sjubladig propellrar drivna av en elmotor på 400 kW.

Det som gör Gateway Säve passande som testarea för flygburet är självklart att här finns luftrum, samt start- och landningsbanor.

– Castellum kontrollerar luftrummet ovanför stora delar av Hisingen och centrala Göteborg upp till en höjd av 1 500 fot (457 meter), ett område utan kommersiell flygtrafik att ta hänsyn till, varken nu eller i framtiden, förklarar Anders Fredriksson, flygplatschef i ett pressmeddelande.

Castellum är företaget som hyr ut lokaler på Gateway Säve.

Det som däremot gör flygplatsen speciellt lämpad för testverksamhet är att den har en flygledning och GPS-styrda inflygningshjälpmedel, utan några fysiska inflygningshjälpmedel på marken. Säve flygplats var nyligen först i Sverige att få detta godkänt.

Samtidigt är det inte enbart den gamla flygplatsen som sätter Säve på en modern karta, utan på orten håller även en stor testanläggning för batterier att byggas av Seel.

I Säve norr om Göteborg bygger Seel sin största lokal.

Seel står för ”Swedish Electric Transport Laboratory” och beskrivs ofta som en miljardsatsning som ska göra Sverige världsledande på elfordon. I satsningen – som har EU-godkänt – ingår tre anläggningar för test, där den i Säven blir störst: hela 13 000 kvadratmeter.

I Säve ska bland annat battericeller, batterimoduler och batteripackar liksom kraftelektronik, elmotorer och elektriska axlar till eldrivna personbilar, lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner kunna testas. Även hela eller delar av drivlinan för flyg och fartyg, och mycket mer, ska på sikt testas här.

Ingressillustration: Castellum/White

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)