JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Plugga in ytterligare ett batteri i elbilen när du ska resa långt. Därmed kan inköpspriset på bilen sättas lägre. Tekniken kommer från kinesiska CATL, världens största batteritillverkare, och ska lanseras i tio städer. 

Tekniken heter Evogo och utvecklas på CATL:s dotterbolag CAES.

En Evogoanpassad bil rymmer upp till tre batteripack med en kapacitet på 200 km vardera. Ett pack byts på en minut.

CATL konstaterar att de flesta elbilar normalt bara använder 10–20 procent av sin fulla kapacitet och därför kostar mycket mer än de skulle kunna ha kostat, eftersom batteriet är den stora kostnaden för en elbil. 

En Evogobil kommer att kunna köpas billigare med ett enda batteripack och en kapacitet på 200 km. Därefter går det att hyra ett eller två ytterligare batteripack för en längre resa.

Den första Evogoanpassade bilmodellen heter NAT (Next Automatic Taxi) och kommer från kinesiska Bestune. Staden Liaoyuan i provinsen Jilin har köpt in 500 stycken NAT. Ytterligare nio städer kommer att få stationer dit Evogobilar kan åka för att plugga in och ur extra batteripack. 

Notera att batteripacken pluggas in fysiskt. Det handlar alltså inte om Teslas digitala koncept att tillfälligt låsa upp mer batterikapacitet via en app.

Notera också skillnaden mot de två elbilstillverkarna Nio och BAIC, vars fordon kan byta batteripack i speciella stationer. De gör det som ett alternativ till laddning, medan Evogobilarna är tänkta att laddas på vanlig sätt.

Reklamen associerar batteripacket till en rutad chokladkaka och därför kallas batteripacket för en Choco SEB (swappable electric block). 

En batteribrist orsakad av brist på gruvkapacitet för råmaterial är på väg. Samtidigt kommer efterfrågan på elbilar att öka kraftig i år, enligt CATL. Det kommer att leda till ökade priser på elbilar. CATL påpekar att att Evogokonceptet använder de dyra batterierna effektivare genom att de i praktiken delas mellan fordon.

Evogo ger även mer kontroll över batteriresurserna, så att det blir lättare att organisera återvinning och återanvändning.

Evogo kommer att installeras i bilar i flera olika storleksklasser. Första generationens SEB har energidensiteter på 160 Wh/kg och 325 Wh/l. Batteristyrsystemet är trådlöst. De enda fysiska anslutningarna är polerna till batteriet. 

En Evogo-station tar upp tre parkeringsplatser och rymmer 48 Choco-SEB:er.

 

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus