Ett svart batteripack bakom förarhytten lyfts upp med hiss – så fungerar batteribytet enligt en ny lösning som kinesiska Geely lanserar för arbetsfordon.
Det kommer allt fler nyheter om batteribyte som alternativ till snabbladdning. Kina är drivande. Nu presenterar Volvos ägare Geely en lösning för batteribyten i arbetsfordon: för att slippa lyfta de tunga fordonen sitter packet bakom föraren och kan lyftas av och på.
Batteribyten innebär bland annat att
• att färre batterier behövs totalt
• att fordonen inte behöver vänta på batteriladdning
• att laddningen kan göras lugnare och slita mindre på batteriet
• att laddningen kan anpassas för lastbalansering
• att batterier med lägre energidensitet kan användas
• att batterierna kan bidra som energilager
Med Geelys teknik tar bytet fem minuter. Processen är automatisk. Som jämförelse krävs det en minut att byta ett batteri med Geelys lösning för personbilar.
Med ett batteri på 280 kWh får en betongbil en räckvidd på upp till 190 km. Det blir mindre om batteriet används för att blanda betongen.
Stationen mäter 200 kvadratmeter* och lagrar åtta batteripack, som väger 3,2 ton styck. Ett tomt batteri kan laddas fullt på en timme
Du behöver en laddstation per 50 fordon, uppskattar Geely.
* Enlig Geely tar stationen upp 200 kvadratfot, men det är bara 19 kvadratmeter och på bild ser den klart större ut, så Geely har gissningsvis förväxlar fot och meter