JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kartlägger halkrisken över hela landningsbanan

Igår testades för första gången en ny optisk mätmetod som mäter friktionen på landningsbanan. Försöket genomfördes på den fjärrstyrda flygplatsen i Örnsköldsvik.

Redan i april 2015 började trafiken på Örnsköldsviks flygplats att ledas på distans från flygtrafikledningen i Sundsvall, så kallad Remote Tower Control.

I ett led att ytterligare automatisera driften har ny teknik för att avgöra friktionen på landningsbanan nu testats. Det handlar om ett kamerasystem som kombinerar sensorer och en NIR-laser. I testet fanns det på en liten vagn som drogs bakom en bil som kördes över hela landningsbanan.

Operatörerna i kontrolltornet ser hur friktionsmätningen av banan växer fram i realtid.

– Med vår teknik har vi möjlighet att detaljerat kartlägga hela landningsbanan i stället för den bråkdel som kartläggs i dagsläget. Det kommer att kunna utgöra ett mer heltäckande underlag för bedömning av landningsbanans status, säger Emil Andersson på Klimator i ett pressmeddelande.

Företaget har deltagit forskningsprojektet ”Autonom friktionsmätning och övervakning av flygplatser” som fått finansiellt stöd av Vinnova.

Nästa steg blir att utrusta en självstyrande fyrhjuling med den nya mättekniken.

Foto: Christine Grafström, Mittuniversitetet.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)