JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kinesisk självkörningsdator gör premiär

BAIC:s elbil Arcfox Alpha-S finns nu till allmän försäljning. Det är den första bil som använder Huaweis självkörningsdator MDC 810.

Bilen heter Arcfox Alpa-S och tillverkas av BAIC Bluepark New Energy. Huawei hjälper till med lanseringen av denna första bil med ”Huawei inside”.

Datorn MDC 810 tillhör en familj på fyra där MDC 810 är den med högst neuronnätsprestanda – 400 Tops. Neuronnäten används för bildigenkänning under förarassistans och självkörning.

Syskonen heter MDC 210, MDC 300F och MDC 610 och har neuronnätsprestanda ner till 48 Tops.

Neuronnätskretsarna tillhör Huaweis egen familj Ascend. Övriga hårda komponenter i MDC 810 har Elektroniktidningen inte lyckats googla upp.

Huawei presenterar MDC 810 som tänkt för för robotaxi, det vill säga för kompletta oövervakade autonoma resor från start till mål.

MDC 810 ska vara kvalificerad enligt personsäkerhetsstandarden Asil D. Den använder mjukvarukomponenter som heter AOS (autonomous driving operating system) och VOS (vehicle control operating system).

Huawei har tidigare pratat om stöd för självkörningsfunktioner som traffic jam pilot (TJP), highway pilot (HWP) och automated valet parking (AVP).

Också cockpitfunktioner sköts av MDC 810, i operativsystemet Harmony OS.

Vilka funktioner som verkligen kan levereras idag, känner inte Elektroniktidningen till. Handlar det liksom för Tesla bara om att hårdvaran finns där, men fortfarande väntar på fungerande mjukvara?

De två modellerna av Alpha-S har ännu inte myndighetstillstånd till självkörning.

Nestorn på marknaden för självkörningsdatorer är idag amerikanska Nvidia, som håller på att få konkurrens från bland annat israeliska Mobileye och amerikanska Qualcomm, kända sedan tidigare för sina processorer för förarassistans respektive mobiltelefoner.

Alpha-S har kunnat förbeställas under ett år. De första exemplaren ska ha levererats i december. Antalet beställningar ska hittills ha varit en besvikelse, enligt Pandaily.

Alpha-S finns i två versioner med prislappar på 600 000 respektive 640 000 kronor. Den billigare ska klara självkörning endast på landsväg och den dyrare även stadstrafik.

På bilen sitter 34 sensorer varav tre lidar, sex radar, tolv ultraljud, nio kameror och fyra surroundkameror. Lidarsensorerna är solid state, det vill säga att de saknar rörliga delar.

Batterispänningen är på 800 V och de kan snabbladdas i 187 kW vilket ska kunna addera 200 km på tio minuter. Räckvidden ska vara 708 km. Batterierna är ternära, det vill säga använder tre metaller.

KÄLLA: CNEV Post

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)