JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Allt om Einrides batterisläp och API-släpp

Varför ska dragbilen bära batterierna när det är släpet som väger? På sin blivande årliga konferens Mesh presenterade Einride ett släp med inbyggt batteri och ett öppet API till Einrides logistiksystem.

Svenska logistikuppstarten Einride släppte både mjuka och hårda nyheter på sin branschdag Einride Mesh i förra veckan i Göteborg. Det här var första gången som Einride Mesh genomfördes, men den ska bli en årlig tradition.

Den hårda nyheten är släpet Einride Trailer, en semi-trailer som kommer att vara redo för pilotproduktion år 2023.

Släpet har ett eget batteri, vilket är ett helt nytt koncept, enligt Einride. Batteriets kapacitet är 320 kWh vilket ska kunna utöka räckvidden på en Einride-långtradare till 650 km.

Einride Trailer är kompatibel med Einrides eget system. Men ska även kunna integreras med en vilken dragbil som helst.

Man kan säga att detsamma numera även gäller mjukvaran. Einride Extend är ett öppet API (appinterface) som låter företag och tredjepart integrera sin programvara med Einrides appar och system. 

Einride Extend låter kunden integrera sitt eget och Einrides system över webben.

Extend kommer åt Saga-modeller, data och realtidsdata. Att döma av ett skärmskott är Extend ett webb-API, det vill säga att det åker snålskjuts på webbprotokollen.

Einrides egen programsvit Saga kommer att omfatta inte mindre än sju appar. Alla ligger samlade i samma gränssnitt. Betaversioner, skarpa versioner och integrering med nyss nämnda Extend dyker upp nästa år.

Einrides appar är följande:

Evolve hjälper att planera och utvärdera miljöeffekten av att införa Einrides två ben: elektrifiering och automatisering

Explorer visualiserar statistik som fill rate (orderuppfyllelse), koldioxidutsläpp, kostnader, med mera.

Book spårar leveranser från start till mål. Den kan integreras med vanliga orderhanteringssystem

Orchestrate integrerar i realtid den automatiska och den manuella hanteringen av transportkedjan

Deliver (ny) ger instruktioner till föraren

Dock (ny) är en app för godsterminalerna

Own (ny) är en app för ekonomienheten som monitorerar vinsten

Einrides trailer Trailer är förstås integrerad med Saga. Den levererar realtidsdata om bland annat rutt, förebyggande underhåll och godstillstånd.

Elektrisk autonom transport är den framtid i vilken svenska uppstarten Einride karvar ut sin nisch. Ett fokus är logistikprogramvara, men företaget släpper även egna fordon och infrastrukturkomponenter.

Och bygger dessutom upp en egen flotta.

I år fyller Einride på med 110 ellastbilar som visserligen byggs av Scania, men anpassas med system och hårdvara för att passa in i Einrides logistiksystem.

Einride vill inte ange en exakt siffra, men säger sig ha Europas största flotta av tunga transportfordon, ”så vitt vi vet”.

Alla är Saga-uppkopplade. Detta är enligt Einride en nyckel till dels hållbarhet och dels till att kunna konkurrera kostnadsmässigt med fossil transport.

De 110 Scanialastbilarna ska användas av diverse kunder runtom i Europa.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)