Den blivande brittiska cellfabriken Britishvolt har lyckats få finansering för ytterligare en liten tid. Detta enligt obekräftade källor med insyn.
Ekonomin kring Britishvolt har varit en följetong. Byggplanerna har försenats och bolaget var igår ”veckor” från en tom kassa.
Igår meddelade regeringen att den vägrade att ställa upp med 30 miljoner pund. Regeringen har lovat finansering, men först när Britishvolt uppfyllt vissa krav och regeringen vägrade igår ge pengarna i förskott.
Nu har dock Britishvolt lyckats skaka fram kontanter för kunna hålla sig på fötter ytterligare en tid – ”in the short to medium term”. Detta enligt uppgifter till bland annat BBC från källor med insyn.
Britishvolt kommenterar inte den uppgiften till Elektroniktidningen.
– Jag borde kunna ha mer att berätta under veckan, säger kommunikationschefen Ben Kilbey.
Den senaste kommentaren som gäller från Britishvolt är den bolaget gav till BBC igår:
– Vi undersöker aktivt potentiella scenarier som kan ge oss önskad stabilitet.
Britishvolt är det första brittiska projektet att bygga en cellfabrik för elbilsbatterier.
Det kritiseras bland annat för att ha försökt inleda bygget innan det säkrat en kund, till skillnad från exempelvis Northvolt som satte spaden i marken efter en stor bokning från VW.
Britishvolt har hittat en bra läge i Blyth. Det ligger i närheten den brittiska änden av en lång elkabel från Norge och dess rena, billiga vattenkraft. Om Britishvolt kollapsar finns en lång rad med intressenter redo att ta över platsen.
Landet har en stark önskan att bygga ett ekosystem för batteribilar.
– Regeringen är fast besluten att se till att UK förblir ett av världens bästa länder för fordonstillverkning, säger industridepartementet.
Nyförsäljning av bensin- och dieselbilar ska förbjudas år 2030.