Antalet elbilar ökade med 79 procent i fjol i Sverige, men antalet publika laddpunkter med bara 27 procent. Det berättar organisationen Power Circle.
Har du upplevt köbildning vid de publika laddplatserna i år? Det kan bero på att antalet blev färre relativt antalet elbilar i fjol.
Den 31 december fanns 196 000 elbilar och 18 100 publika laddpunkter. Det kan jämföras 110 000 respektive 14 200 den 1 januari, en ökning med 78 respektive bara 27 procent.
Tittar du enbart på snabbladdare ser det snäppet bättre ut, men tillväxten även där har varit klart lägre. De har ökat från 1540 till 2127, alltså med 38 procent.
Nio procent av samtliga registrerade personbilar i Sverige är idag laddbara, mot sex procent i fjol. Den siffran inkluderar även hybrider, som fortfarande är den större andelen: 55 procent är laddhybrider och 45 procent elbilar.
Antalet elektriska tunga lastbilar ökade med svindlande 214 procent. Startläget den 1 december var i och för sig knapert, endast 73 stycken. Den 31 december var de 229.
Antalet lätta ellastbilar ökade med 57 procent. Femton procent av alla lätta lastbilar som nyregistrerades var elektriska. Beståndet idag ligger på 13 300.
Busstrafiken blir alltmer elektrisk. Antalet ellokalbussar ökade från 667 till 918, alltså med 38 procent.
Här kan du läsa hela pressreleasen från Power Circle. Och här är förra årets.