Möt ”Stellantis International” – bolaget bildas i samband med att den europeiska biltillverkaren Stellantis köper en femtedel av kineiska Leapmotor. Det nya bolaget ska marknadsföra Leapmotors elbilar i Europa.
För ett år sedan gick ett projekt i stöpet mellan Stellantis och den statligt ägda biltillverkaren Guangzhou Automobile. Nu försöker Stellantis på nytt. Det ryktas att det var Leapmotor som uppvaktade Stellantis, som var på jakt efter en ny kinesisk partner
För 1,6 miljarder dollar köper Stellantis 20 procent av Leapmotor. Därefter skapar de ”Leapmotor International” som Stellantis kommer att äga 51 procent av.
Stellantis International ska – exklusivt – tillverka, sälja och exportera Leapmotors bilmodeller utanför Kina, med början i Europa.
Det har kommit flera nyheter på sistone om projekt mellan europeiska och kinesiska elbilstillverkare. Kineserna blir allt starkare på den globala elfordonsmarknaden.
Det Stellantis i princip gör här är att det adopterar en av dessa växande kinesiska tillverkare.
Stellantis beskriver Leapmotor som ”en av de mest imponerande nya EV-aktörerna” och beskriver det som att projektet adresserar ”en vit fläck i vår affärsmodell”.
Leapmotor beskriver samarbetet som ett ”win-win-partnerskap bildat av starka aktörer i en snabbt föränderlig miljö”.
Leapmotor levererade cirka 111 000 elbilar i fjol.
Ett rykte om projektet dök upp i slutet av augusti. Andra kinesiska biltillverkare som hittat eller söker europeiska och amerikanska partners är Xpeng, FAW, Changan, SAIC, Wuling och Jiangling. Deras partners samarbetar med VW, Ford och GM.