Två bilar från kinesiska Nio ingår nu i Taxi Stockholms flotta. De kan använda batteribyte som alternativ till snabbladdning.
Urladdade är Niobilarna redo att tas i bruk igen efter ett batteribyte på fyra minuter. De kan även snabbladdas på normalt sätt.
För två veckor sedan omvandlades den första Nion till en taxi och nu har ytterligare en Nio preppats för att ingå i Taxi Stockholms flotta.
Nio ET7 heter modellen. Den har massage i fyra säten, ett panoramatak på 1,9 kvadratmeter och enligt Taxi Stockholm ett rymligt benutrymme bak.
Det var i februari som Taxi Stockholm godkände Nio ET7 för trafik. Godkännandet handlar om bland annat om säkerhet, komfort och hållbarhet. Bilmodellerna måste även vara godkända av Region Stockholm för färdtjänst.
Taxi Stockholm är första taxibolag i Sverige att godkönna Nio. I Norge fick Nio motsvarande godkännande av Oslo taxi redan i augusti. Deras förare kan köpa Niobilar enligt ”en gunstig avtale”.
I Tyskland rullade den första Niotaxin i januari.
Nio har åtta mackar för batteribyte i Sverige, varav stationerna i Frihamnen och Arlandastad är av störst värde för Taxi Stockholm.
I Kina har Nio över 2100 mackar för batteribyte. Nio har nyligen format en allians för batteribyte där bland annat Volvos ägare Geely ingår.
I tung trafik kan batteribyte bli dominerande i Kina. De flesta nya ellastbilar i Kina stöder batteribyte.
Inga europeiska tillverkare vare sig av personbilar eller tunga fordon har deklarerat intresse för batteribyte.
Nära fyrtio procent av Taxi Stockholms bilar är idag elbilar, mot fyra procent sommaren 2022.