Elektriska och på sikt autonoma passagerarfärjor i urban kollektivtrafik - det ska Blekinge Tekniska Högskola forska på i samarbete med Cstrider, Affärsverken Karlskrona och Actrify.
BTH kommer att bidra med sin expertis inom digital simulering och produktutveckling.
Tobias Larsson |
– Transporter står för en större del av världens utsläpp av växthusgaser och påverkar luftkvaliteten i städer negativt. Dessa kan minskas genom att transportera mer energieffektivt och flytta delar av kollektivtrafiken till havet, säger Tobias Larsson, professor i maskinteknik vid BTH, i ett pressmeddelande.
Vattenburen kollektivtrafik ska enligt forskarna ha stor potential i många städer. Den kan bidra till mer hållbara resmönster, reducera trängsel, ge kortare resvägar och ökad kapacitet. Den kan även ge synergier med cykeltrafik och annan citylogistik.
– I förlängningen ser vi också framför oss att Karlskrona är den naturliga testbädden för lösningar inom autonom och elektrifierad kollektivtrafik till sjöss, säger Tobias Larsson.
I regionen finns Marine Technology Center of Sweden (MTC) som har ett fokus på havsbaserad energi, försvar, och hållbara havsmiljöer
Anslaget kommer från Energimyndigheten.