Sedan i somras har Northvolt försökt få hjälp med sina produktionsproblem av världens största batterimakare, CATL. Det hade varit enklare om de hört av sig innan pengarna tog slut, konstaterar CATL:s medgrundare Pan Jian.
Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg med referens till tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
– Vi visste inte att de hade sådana ekonomiska problem. Om Northvolt hade hört av sig ett eller två år tidigare hade det varit enklare, för då var de fortfarande ekonomiskt stabila, säger Pan Jian till FAZ.
Han håller fortfarande dörren öppen till samarbete med Northvolt.
– Det finns fortfarande en möjlighet att vi kan hjälpa dem på produktionssidan.
De två företagen ska ha diskuterat en licenseringsmodell av samma slag som finns mellan CATL och Ford i USA.
Pan Jian deklarerar att CATL är öppet för att hjälpa alla europeiska företag som behöver det. Och hjälp behöver de europeiska batteritillverkarna, tror CATL vars vd i september hävdade att europeiska batteriföretag använder ”fel design, fel process och fel maskiner”.
Det straffar sig i att europeerna först inte kan starta volymproduktion. Och när de väl lyckas får de problem med yield och kapacitetsutnyttjande. Och därefter problem med pålitlighet. Och ytterligare ett par, tre år senare säkerhetsproblem.
Allt enligt CATL:s vd Robin Zeng, som intervjuades av podcasten Good Company i september.
På ekonomisidan finns däremot ingen hjälp att få, i alla fall inte för Northvolt. Enligt Pan Jian har CATL inga planer på att investera i Northvolt, vars kassa ätits upp av gigantiska löpande uppgifter medan det utan framgång under flera år kämpat med att skala upp sin volymproduktion. Northvolt befinner sig just nu under rekonstruktion.
CATL bygger egna cellfabriker i Europa. I december 2022 inledde CATL produktion i Tyskland, och en fabrik byggs i Ungern. Ännu mer produktionskapacitet ska vara planerad, enligt Pan Jian.
– Snart kommer en annonsering, säger han till FAZ.