Det handlar om två linjer, Dallas till Houston och Fort Worth till El Paso, som ska trafikeras av självkörande lastbilar. För säkerhets skull finns en förare med som kan ingripa om det behövs och för de delar som självkörningen inte klarar av.
– Autonomi är en viktig faktor för att främja den digitala omvandlingen inom logistiksektorn genom att tillhandahålla tillförlitlig långdistanskapacitet. Vårt långvariga partnerskap med Volvo har varit avgörande för att anpassa deras autonoma transportlösningar till våra 24/7-operativa krav, säger Jim Monkmeyer på DHL Supply Chain North America i ett pressmeddelande.
Dragbilen är en Volvo VNL Autonomous, en modell inom VNL-familjen av långdistanslastbilar som utvecklas av Volvo Trucks, särskilt för den nordamerikanska marknaden.
Denna modell har självkörningsteknik där redundans i systemen automatiskt kan ta kontroll i det fall att primära system stöter på ett problem.
Delar av självkörningstekniken kommer från amerikanska Aurora som bland annat står för högupplösta kameror, radar och en egenutvecklad lidar med lång räckvidd som klarar autonom körning i motorvägshastigheter.
Sedan 2022 har Volvo ett liknande samarbete med Uber. Även det i Texas där Volvo erbjuder självkörande transporter mellan två terminaler.