Genom att analysera trender på de snabbrörliga elektronikmarknaderna kan man få en inblick i framtiden och hur den kommer att påverka leveranskedjan.
![]() Ladda ner artikeln här (länk, pdf). Fler tekniska rapporter finns på etn.se/expert |
Att hantera en effektiv leveranskedja är en av de mest utmanande uppgifterna inom både elektronikbranschen och för dess kunder inom bil-, konsument-, luftfarts- och industrisektorerna. När man tror att elektronikbranschen har stabiliserat sig kan oväntade saker som pandemier, komponentbrist, global finansiell instabilitet och geopolitiska spänningar skapa en mängd olika svårigheter.
Men på samma sätt som negativa händelser och störningar kan påverka elektronikbranschen kan även positiva händelser få effekter. Vid nya tillämpningar, komponenter eller trender kan man snabbt få en ökad efterfrågan som leder till lika svåra hanteringsutmaningar för tillverkare, distributörer och leverantörer.
Även om det kan vara omöjligt att förutsäga större störningar som pandemier, är det möjligt att upptäcka tidiga tecken på positiva trender eller ändrad efterfrågan på vissa marknader. Man kan dessutom införa vissa strategier som stärker företagens motståndskraft och ger dem möjlighet att hantera förändringar på ett bättre sätt.
Innovativa företag som arbetar med spjutspetsteknik kan vanligtvis förutspå nästa viktiga teknik utifrån en kombination av branschinsikt, hårt arbete och tur. Men när arbetet utförs längre ifrån det främre innovationsledet kan en iakttagelse av de snabbast rörliga marknaderna ge värdefulla insikter som kan forma köpvanor och leveranskedjor.
Även om sektorer som flyg- och rymdindustrin kan leda tekniska framsteg inom vissa områden, finns de stora trender som skapar framtida efterfrågan i leveranskedjan oftast i branscher med kortare utvecklingscykler. Hemelektronik är ofta först när det gäller nya tekniktrender. Marknadens snabba utveckling, höga anpassningstakt och höga exponering av produkterna är ofta en utmärkt och tidig indikator för andra långsammare sektorer.
En av de största trenderna inom bilindustrin i dag är införandet av dynamisk innerbelysning. Kunden kan anpassa sin bil med RGB LED-belysning som både ger visuell återkoppling och en häftig estetisk distinktion.
Men det var hemelektroniken som var först med detta. RGB LED-belysning blev populär inom speldatorer i mitten av 2000-talet när de slutade vara vanliga vita torn och i stället fick snyggare chassin med glasfönster och färgad belysning.
Sedan dess har belysning som ändrar färg ökat ytterligare i popularitet på konsumentområdet och smart RGB-belysning är numera vanlig i många hem.
Innan pekskärmar blev vanliga i HMI-gränssnitt (Human Machine Interface) för industrin, sjukvården och bilbranschen användes de av konsumenterna i deras smarttelefoner. Detta innebar att konstruktörer inom bilindustrin kunde studera införandet av pekskärmar i hemelektronikenheter innan de införlivades i bilarna. I dag visar trenderna för bärbar teknik, produkter för smarta hem och annan konsumentteknik att det finns ytterligare efterfrågan i leveranskedjan även för andra sektorer.
Tillsammans med den omtalade tekniken för artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) har även annan framväxande teknik fått fäste på konsumentmarknaden. Under senare år har det funnits en ökad efterfrågan på UWB-teknik (Ultra Wideband) i hemelektronik som smarttelefoner och spårningstaggar. Med UWB får man en exakt platsspårning (som ligger till grund för Apples AirTag och Googles tjänst Hitta min enhet) där konsumenterna kan spåra sina tillhörigheter.
UWB:s högre arbetsfrekvens ger större exakthet med en precision på upp till 30 cm i jämförelse med precisionen för RFID på cirka 3 m. Det innebär att UWB kan förbättra lokaliseringen av en sak, precisionen i driften och effektiviteten i miljöer för exempelvis logistik, säkerhetssystem samt hälso- och sjukvård. När det gäller robotområdet och särskilt kollaborativa robotar (cobots) kan UWB dessutom förbättra robotnavigeringen inomhus och ge säkrare interaktioner med människor.
Vid teknik som UWB och dess påverkan på leveranskedjan kan det uppstå ökad efterfrågan på olika komponenter. Samtidigt som efterfrågan på kommunikationsmoduler och antenner för UWB ökar, genererar en uppgång i antalet produkter som använder UWB-teknik också ett behov av tillhörande passiva komponenter. Detta innefattar exempelvis kondensatorer och induktanser som är anpassade till användning med högre frekvens.
Den ökade uppkopplingen och intelligensen i hemelektronik kan också innebära förändringar på andra marknader, exempelvis inom industriell automatisering, hälso- och sjukvård samt bilindustrin. Det ökade intresset för förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR) inom hemelektroniken har exempelvis börjat avspegla sig i tillämpningar som utbildningssimulatorer inom rymd- och försvarsindustrin samt medicinsk robotteknik.
På liknande sätt undersöks även begreppet med ekosystem för smarta hem av stater som vill skapa intelligenta och helt uppkopplade smarta städer. Dessa städer är tänkta att ansluta människor, infrastruktur och fordon på ett sömlöst sätt, vilket skapar hög efterfrågan på hållbara och effektiva komponenter som kan ge en långsiktig sammankoppling utan kostsamt underhåll.
Med tanke på den snabba utvecklingen och oförutsägbarheten på elektronikmarknaderna måste företag tillämpa strategier som gör dem smidiga och anpassningsbara. Mouser Electronics är en global distributör som använder sin strategiska position till att inte bara agera vid förändringar på marknaden, utan också försöka förutsäga dem för att inköpare ska kunna hitta de komponenter som de behöver.
Mouser fokuserar sitt tillvägagångssätt på två viktiga delar: NPI:er (New Product Introduction) och att främja starka relationer med kunder och leverantörer. Att vi fokuserar på NPI:er innebär att vi ständigt utvecklar och expanderar produktutbudet och ger ingenjörer och inköpare tillgång till de senaste innovationerna och alternativen.
Tack vare Mousers samarbete med drygt 1 200 tillverkare kan vi presentera nya produkter snabbt och få värdefull information om marknaden. Detta innebär att vi kan hålla oss uppdaterade för att upptäcka trender som även kan omfatta andra sektorer och potentiella marknadsstörningar, samt för att säkerställa att vi ligger steget före leveranskedjans efterfrågan.
Mousers starka fokusering på NPI:er innebär att det går snabbt att tillhandahålla de komponenter som krävs för ny teknik inom hemelektronik. Den etablerar också Mousers position som en pålitlig leverantör vid framtida efterfrågan från andra branscher som kan följa i kölvattnet från hemelektronikmarknaden.