JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Storförlust för norska Sensonor

Norska Sensonor har misslyckats med en ny generation givare till krockkuddar.

Fiaskot har medfört en förlust på 229 miljoner norska kronor för fjolåret och bidrar till att 70 personer får gå.


Den främsta anledningen till att Sensonor i fjol gjorde en förlust på 229 miljoner norska kronor är att satsningen på den nya krockkuddsgivaren SA30 misslyckats. Företaget bantas därför från 220 till 150 personer.

Produktionstekniskt visade det sig svårt att framställa en givare med så hög känslighet. Sensorelementet på SA30 är mer följsamt än på den tidigare varianten SA20, vilket gör monteringen på substratplattan mer komplicerad. Om det uppkommer spänningar vid monteringen kan givarelementet uppfatta spänningen som en uppkommen stöt och utlösa krockkudden av misstag. Utvecklingen försenades och till slut blev kostnaderna så höga att produkten inte ansågs lönsam att tillverka.

- Visst är det tungt när två till tre års investeringar går om intet, säger koncernchefen Johnny Christiansen.

- Vi hade valet att lägga ner verksamheten helt eller genomföra kraftiga besparingar inom driftsorganisationen och produktionsleden för att kunna gå vidare. Vi valde det senare alternativet.



Däcktrycksgivare dröjer
Ytterligare ett problem för företaget är att den förväntade marknaden för däcktrycksgivare för personbilar låtit vänta på sig. Endast nya Peugeot 607 har det som standard, övriga bilar har det än så länge som extra tillbehör.

- Vi hade hoppats på att ha en solid produktion av däcktrycksgivare redan 1999, men marknadsetableringen kommer nog dröja ytterligare två-tre år, spår Christiansen.

Idag drar Sensonor nytta av sina erfarenheter från SA30 och satsar på nya givare för krockkuddar, däcktryckmätning och luftkonditionering som de hoppas kunna lansera i slutet av 2001. Christiansen ser trots allt tillitsfullt på framtiden:

- Behovet av krockkuddsgivare ökar kraftigt. När vi började vår tillverkning var krockkudde inte standard i personbilar. Idag är det obligatoriskt och de flesta bilar tillverkas idag med sex krockkuddar, två fram och en i varje bildörr.

Sensonor bildades 1985 och expanderade snabbt till att bli en av de dominerande producenterna av givare till krockkuddar på europamarknaden.

I dag har det sålts mellan 40-45 miljoner exemplar av SA20, och hittills har företaget inte fått in en enda uppgift om krockkuddar som lösts ut felaktigt.

Lisa Ringström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)