JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Virtuell distribution ska spara pengar

Genom att samla mindre order på komponenter och därmed kunna göra större beställningar hoppas nystartade Isuppli etablera sig som helt Internetbaserad distributör.


Stora order får bättre villkor än små. Det är den enkla grundtanken bakom Isuppli, ett nystartat amerikanskt Internetföretag inom komponentdistribution, lett av krafthalvledarbolaget International Rectifiers förre chef Derik Lidow. Tanken är att kombinera beställningar på likartade komponenter från många företag till större order, och då få bättre priser och leveransvillkor från komponenttillverkarna.

Beställarna lägger sina order via Internet, samma medium som Isuppli använder i kontakten med tillverkarna. Den fysiska distributionen sköts av budföretaget UPS.

Vinsten ska ligga i stordriftsfördelarna. Isuppli tar ingen kommission eller andra avgifter. Inkomsterna ska komma från beställarna, som debiteras 25 dollar per aktuellt komponentslag plus en prenumerationsavgift på 2,50 dollar i veckan per artikelnummer. Komponenttillverkarna betalar ingenting.



Planer på att växa


Till skillnad mot komponentmäklare ska Isuppli främst jobba med komponenter i produktionskvantiteter. Man ska inte jobba på spotmarknaden eller erbjuda sig att ta rätt på svårfunna komponenter. Än så länge är verksamheten måttlig - man har fyra kunder och diskuterar med ytterligare tolv, samtliga i USA. Hittills distribuerar man endast kondensatorer på detta sätt, men har planer på att börja med resistorer och enklare halvledare. Man ska också försöka söka kunder i Europa och Japan.

- Nästa år siktar vi på att ha 200 kunder och distribuera komponenter till dem värda en halv miljard dollar, säger Derek Lidow i ett pressmeddelande.

Adam Edström

www.isuppli.com

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)